Janin blog: Recenzija knjige Jennette McCurdy “I’m Glad My Mom Died” (“Drago mi je što je moja mama umrla”)

Jennette McCurdy je 2022. godine objavila svoj debitantski roman, memoare koji odmah privlače pažnju svojim zanimljivim i neobičnim naslovom – “I’m Glad My Mom Died” (“Drago mi je što je moja mama umrla”). U pitanju je prilično hrabar naslov, ali priča koju je Jennette ispričala je još hrabrija. Prošlo je godinu dana od izlaska autobiografije Jennette McCurdy, a ova knjiga još uvek privlači veliku pažnju javnosti širom sveta, pre svega zbog tematike, ali i stila pisanja. I mislim da se to dešava sa velikim razlogom.

I ne, ovo nije lažno i neuverljivo razotkrivanje dečjih zvezda i rane slave u Hollywood-u, niti kritika puna besa i mržnje usmerena na osobu koja zlostavlja – ovo je priča o Jennette McCurdy, njenom životu i pogledu na njen svet. Jennette McCurdy je osvojila srca dece i tinejdžera širom sveta kroz ulogu Sam Puckett, vesele, zabavne, ljubazne i smešne tinejdžerke iz legendarne Nickelodeon serije “ICarly”, a roman “I’m Glad My Mom Died” prati život ove mlade devojke od ulaska u dečju slavu do posledica smrti njene majke.  Jennette McCurdy je imala samo 6 godina kada je nasilno gurnuta u svet slave i show – biznisa, a nervoza, nezadovoljstvo i tuga u telu jedne tako male devojčice vrlo je lepo opisana – čitalac može da oseti njene emocije. Kako Jennette raste, raste i haos i nezadovoljstvo sopstvenim životom, a sve postane mnogo teže kada se razvije svest o napretku bolesti njene majke.

Čitalac kroz memoare prati emotivnu, iskrenu i dirljivu borbu Jennette koja pokušava da lebdi iznad poteškoća u odrastanju, dok postaje sve više razočarana sopstvenim životom i karijerom. U knjizi se oseti izuzetna ranjivost – Jennette McCurdy ne beži od najbolnijih i najtužnijih tema – poremećaji u ishrani (anoreksija i bulimija), alkoholizam, nebezbedni seksualni odnosi, prezir, gađenje, stid uzrokovan izgledom sopstvenog tela, užasne misli i osećanja. Ona izlaže detalje o izlečenju i emotivnom, psihičkom i fizičkom zlostavljanju sa jedinstvenom i zadivljujućom gracioznošću i iskrenošću.  Rezultat je neverovatno intimno i srceparajuće iskustvo čitanja. Zaista moram da pohvalim Jennette za njenu iskrenost, kako u nepokolebljivim i detaljnim opisima svega što je iskusila, tako i za jedinstven opis osećanja i shvatanja sveta oko sebe u doba detinjstva, adolescencije i mladosti.

Takođe, poseban doprinos knjige predstavlja narativni stil pisanja Jennette McCurdy. Ona svoju priču ne priča kao žena u koju je izrasla, sa svim iskustvima i osećanjima koje je pronašla, već kao da je proživljava u trenutku, pre izvučenih lekcija i spoznaja o maltretiranju i nezadovoljstvu.  U prvim poglavljima knjige, ulazimo u um devetogodišnje Jennette McCurdy, gde ostajemo sa njom kroz iskustva koja su je oblikovala – anksioznost, opsesivno-kompulzivni poremećaji, odnos sa majkom, opsedanje unutrašnjom težinom, bolom, strahom i tugom… Čitalac lako uočava mladalačku naivnost u mislima deteta od 6. godina, a Jennette nijednog trenutka ne dozvoljava da patetika preuzme njenu priču. Bilo da je reč o ograničenju kalorija u ishrani ili pregleda intimnih delova tela u dobu od 16 godina, u meni je postojala izvesna frustracija i bol, ali i želja da uđem u knjigu, da kažem Jennette da to što proživljava nije u redu.

Knjiga svakako rasvetljava važnu temu o roditeljstvu i odnosu između majke i deteta, a Jennette hrabro osporava ideologiju “moraš voleti svoje roditelje po svaku cenu” – šta ako su vaši roditelji bili zlostavljači ili su vas zanemarivali? Šta je sa roditeljima koji svom detetu nanose više štete nego koristi? Da li takve osobe zaslužuju bezuslovnu ljubav, poštovanje i uvažavanje? Psihoterapija, ali i lični rast i razvoj donele su Jennette saznanje da ljudima koji su nas povredili ništa ne dugujemo, bez obzira na njihovu ulogu u našim životima. SASVIM JE U REDU STAVITI SEBE NA PRVO MESTO I UKLONITI NASILNE LJUDE IZ ŽIVOTA KAKO BISMO OZDRAVILI.  Jennette detaljno istražuje tanku granicu između mržnje i ljubavi, ali i pozitivna, negativna, podeljena osećanja prema osobama koje zlostavljaju, što samo po sebi otežava beg i izlečenje.

Takođe, ovo je knjiga koja se bavi društvenim pitanjima o uticaju popularnosti i Hollywood-a na decu. Ona detaljno opisuje probleme mentalnog zdravlja sa kojim se suoče mnoga deca zbog prevelikog pritiska slave. Iznosi zanimljive i šokantne detalje o sopstvenom iskustvu sa negativnim komentarima na internetu i snimanjima serija i filmova. Na kraju, mnoga deca u Hollywoodu završe kao hodajuće vreće novca i na kraju budu zaboravljeni. Jennette je apsolutno svesna da ne može promeniti svet Hollywooda, ali može da pomogne ljudima da bolje razumeju sopstvena osećanja i pomognu sebi. Na kraju krajeva, suština promene sveta leži u ljudima koji čine mala dobra dela, a zajedno stvaraju nešto veliko.

Zapravo, na samom kraju, dešava se komplikovana istina – Jennette je volela svoju majku, i majka kao figura u njenom životu fali, ali je u detinjstvu osećala neverovatan strah i laknulo joj je kada je ta žena umrla – ova knjiga zapravo zaslužuje više pažnje. Jennette odvaja vreme da se priseti veoma teških i bolnih trenutaka svog života, ostaje verna mlađoj sebi, dok na kraju pronalazi mir, radost, sreću, ljubav i novu lepotu života, pokušava da se pomiri sa tim ko je kao samostalna odrasla osoba. To je trijumf ispovesti ove mlade devojke.

My Blog rubrika je u kojoj vam pružamo priliku da se vaši tekstovi nađu na Famozi! Može to biti vest, neki vaši saveti ili razmišljanje na neku temu. Kad napišete tekst, pošaljite nam ga na našu adresu, redakcija@famoza.net a u subject/temu stavite My Blog. Vaše blogerske tekstove objavljivaćemo redom kojim nam dođu ali vodite računa da ćemo objavljivati samo one tekstove za koje smatramo da su lepo napisani i i zanimljivi. Prednost će imati oni koji budu pisali našim slovima, tj. budu koristili “šžćđ” u svojim tekstovima. Naravno, ovo je odličan način da promovišete sebe ali i da možda postanete deo naše stalne blogerske ekipe! Za više informacija, pogledajte pravila ovde